spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow 'Binnen vijf jaar elektrische passagiersvluchten tussen regionale vliegvelden'

'Binnen vijf jaar elektrische passagiersvluchten tussen regionale vliegvelden'
Geschreven door Edwin Mooibroek op RTVDrenthe, donderdag 8 april 2021   
vrijdag 09 april 2021

 

Commentaar VOLE
Weer blijkt dat de proeven die GAE wil uitvoeren met elektrisch vliegen pure verkooppraatjes zijn. Het gaat echt nog een decennium duren voordat het technisch mogelijk is om een zeer beperkt aantal passagiers over een paar honderd kilometer door de lucht te vervoeren. De commerciële toepassing van elektrisch vliegen is nog veel verder weg en het is zeer de vraag of die ooit rendabel zal worden. Dat betekent dat er een veel beter alternatief is: hoogwaardige treinverbindingen. Op nationale schaal, maar ook op Europese schaal, zal elektrisch vliegen heel lang niet, en wellicht zelfs nooit, de passagiersaantallen kunnen halen van de trein, tegen een concurrerend tarief. Vliegveld Eelde zal dus ook nooit een functie kunnen vervullen voor elektrisch vliegen, te meer daar Eelde ver weg ligt van rendabele vervoersstromen. Eelde was ook als verbindingspunt van het conventionele vliegen volstrekt onrendabel en overbodig.
De geschiedenis heeft dat nu wel voldoende aangetoond.

De ontwikkeling van elektrisch vliegen, die op zichzelf natuurlijk alle steun verdient, staat dus volkomen los van de vraag over het voortbestaan van vliegveld Eelde. Om dit vliegveld open te houden is zo’n slordige acht miljoen euro per jaar nodig aan overheidsgeld. Noordelijke provincies kijken naar het Rijk, maar het Rijk heeft er geen zin in. En terecht.
Er is geen houtsnijdend plan voor exploitatie van het vliegveld. Er is geen rechtvaardiging voor een overheidsbijdrage. De vliegscholen zullen nooit voldoende geld in het laatje brengen, zijn een bron van overlast en alleen maar schadelijk voor het leefklimaat in het Noorden. Om niet dit jaar al om te vallen, heeft GAE het geld nodig uit de pot die de overheden hebben gereserveerd voor het jammerlijk mislukte ‘Toegangspoort van het Noorden’. Dat overheidsgeld zou dan worden besteed als verliesafdekking in plaats van investering. Wij roepen bestuurders op om zich geen zand in de ogen te laten strooien door onrealistische scenario’s, waarmee GAE uit overlevingsdrang op de proppen komt. De harde waarheid is dat vliegveld Eelde als infrastructurele voorziening niet alleen overbodig is, maar een schadelijke invloed heeft op de noordelijke economie: al het geld dat er in gestoken is en eventueel zal worden, kan beter besteed worden.

 


'Binnen vijf jaar elektrische passagiersvluchten tussen regionale vliegvelden'

GAE elektrisch vliegen.jpg 

Groningen Aiport Eelde gaat testen met elektrisch vliegen (rechten RTVDrenthe)

 

Groningen Airport Eelde gaat samen met de regionale vliegvelden van Eindhoven en Rotterdam testen met elektrisch vliegen. "De stip op de horizon is dat er binnen vijf jaar een aantal verbindingen tussen deze Nederlandse luchthavens worden opgezet, waarbij met twee elektrische vliegtuigen testvluchten worden uitgevoerd", vertelt directeur Meiltje de Groot van Groningen Airport Eelde.

"Het zal beginnen met elektrische vierzitters en dat willen we daarna verder uitbouwen. Het is een eerste stap om uiteindelijk binnen Europa verbindingen met elektrische vliegtuigen op te zetten." De proef wordt ondersteund door de Schiphol Group. Gisteren werd al bekend dat het bedrijf PEN EM zich heeft gevestigd op vliegveld Eelde, het bedrijf richt zich op elektrisch vliegen. PEN EM wil uiteindelijk een eigen duurzame luchtvaartmaatschappij oprichten.

Het lijkt nog verre toekomstmuziek: elektrische passagiersvluchten, maar de ontwikkelingen gaan snel. "Over 3 jaar is er een vaste stof batterij waarmee je met een auto duizend kilometer kan rijden. En dat zijn ook ontwikkelingen die voor de luchtvaart toegepast kunnen worden", aldus De Groot.

Waterstof
Vliegveld Eelde gaat zich daarnaast ook richten op de mogelijkheden met waterstof. Dat gebeurt met behulp van de provincies Groningen en Drenthe. "Wij zitten natuurlijk in de eerste waterstofregio van Europa", vertelt De Groot. "We hebben hier midden op de luchthaven al zonnepanelen staan. Die stroom willen we straks opslaan als waterstof. Daarmee willen we op de grond alle afhandelingsapparatuur van waterstof voorzien, maar op termijn dus ook vliegtuigen die op waterstof vliegen."

Om op grote schaal elektrisch of op waterstof te vliegen is veel groene stroom nodig, dat nu vooral komt uit zonne- en windenergie. "We zitten in een energietransitie, dus het is niet van vandaag op morgen dat alles op groene stroom werkt. Er zijn al veel ontwikkelingen, maar er moet nog meer bijkomen."

Veel moet nog getest
De komende jaren moet er nog veel worden onderzocht. "Ook de hele afhandeling op de grond, zet je bijvoorbeeld overal stekkers neer? Hoe gaat het onderhoud van vliegtuigen, dat is veel goedkoper bij elektrisch vliegen? Ook het commerciële verhaal, de businesscase rond elektrisch vliegen is wat wij als luchthavens de komende tijd gaan bekijken."


Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2021 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.