spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Duwen en trekken om Groningen Airport Eelde

Duwen en trekken om Groningen Airport Eelde
Geschreven door Roel Pauw op NOS.nl, woensdag 6 maart 2019   
zondag 17 maart 2019

Duwen en trekken om Groningen
Airport Eelde

plaatje Groningen Airport Eelde ANP NOS.jpg

 Groningen Airport Eelde ANP/NOS


Het blijft duwen en trekken met het vliegveld Eelde. Moet er uitgebreid worden, of juist niet? De Provinciale politiek is verdeeld. Soms komt er een aanbieder bij, maar met hetzelfde gemak vertrekt er weer een en dan wordt de situatie al snel penibel.

Je parkeert je auto tegenover het luchthavengebouw en met vijftig stappen sta je voor de incheckbalie. Dit is Groningen Airport Eelde (GAE). Een oase van rust vergeleken met de hectiek van bijvoorbeeld Schiphol. Ideaal voor de reizigers die op een maandagochtend voor een stedentripje naar Londen vertrekken. "Wij komen uit Stadskanaal, dat is halfuurtje hiervandaan", zegt een vader die met zijn zoon uit groep 8 een paar dagen naar Londen gaat.

Het is de eerste keer dat ze vanaf Eelde vliegen. Opa, die het tweetal heeft gebracht, heeft vanaf allerlei vliegvelden gevlogen, van Bremen tot aan Maastricht, maar nog nooit vanaf Eelde. "Je kunt niet naar de steden waar ik naartoe wil."

Als het vliegtuig is vertrokken, lijkt de luchthaven weer uitgestorven. Het restaurant is leeg. In de zomermaanden is het drukker: dan vertrekken er ook chartervluchten naar een aantal vakantiebestemmingen in Europa. En vanaf deze week is er weer een lijndienst met Kopenhagen. Het idee is dat je vanuit Eelde met één overstap de hele wereld over kunt.

De eigenaren van het vliegveld hebben al geregeld de portemonnee moeten trekken om de boel financieel overeind te houden. Groningen (stad en provincie samen) is met 56 procent van de aandelen de grootste belanghebbende. De rest van de aandelen is in handen van Drenthe (30), Assen (10) en de gemeente Tynaarlo (4).

De provincie Groningen heeft dus een aardige vinger in de pap en daardoor besteden de partijen die meedoen aan de Statenverkiezingen er in hun programma's ook de nodige aandacht aan. En het is ook een dossier waar echt wat te kiezen valt. CDA, VVD, PVV en Groninger Belang vinden dat Eelde moet blijven en liever nog: gaat groeien. Daarbij vallen termen als kernvoorziening (CDA), belangrijke luchthaven (VVD) en kansen voor bedrijvigheid (Groninger Belang).
NOS

plaatje GAE NOS.jpg

NOS


ChristenUnie en PvdA erkennen het belang van een vliegveld in het noorden, maar ze vinden wel dat het vliegverkeer moet worden verduurzaamd. D66, de SP en de Partij voor het Noorden willen geen cent meer uitgeven aan het vliegveld: als er tekorten zijn, dan moet het bedrijfsleven maar over de brug komen. GroenLinks vindt het onverantwoord om een van "de meest vervuilende wijze van vervoer" nog langer te subsidiëren. De Partij voor de Dieren gaat nog een stap verder: de provincie moet zo snel mogelijk haar aandelen verkopen.

Bowy Odink is commercieel manager van Groningen Airport Eelde. Hij vindt het niet vreemd dat de luchthaven gedeeltelijk van overheidssteun leeft. "70 procent van alle luchthavens in de wereld krijgt subsidie. Dus de situatie hier is niet uniek, zeker niet als je Eelde ziet als onderdeel van een basisinfrastructuur."

Jan Wittenberg is het daar hartgrondig mee oneens. Hij is voorzitter van de Vereniging van Omwonenden Luchthaven Eelde. "Dat er elk jaar 7 miljoen euro belastinggeld naar dit vliegveld gaat, is te gek voor woorden. Groningen is de armste provincie van Nederland: 7 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Er is geen geld voor een bibliotheek en een zwembad, maar wel voor dit prestigeproject."

plaatje Jan Wittenberg door NOS.jpg

Jan Wittenberg, voorzitter van de Vereniging van Omwonenden Luchthaven Eelde NOS

Volgens hem is de luchthaven ook niet rendabel te maken: "Alle reizigers uit de drie noordelijke provincies samen maken per jaar 2,5 miljoen vliegreizen. Maar 4 procent daarvan vertrekt vanaf Eelde. Met 2 uur zit je op Schiphol, straks ben je in een uur op vliegveld Lelystad. Eelde heeft geen toekomst."

Odink heeft meer vertrouwen in zijn vliegveld: "De reizigersaantallen groeien en 30 procent van de passagiers is inkomend verkeer. Dat zijn mensen die hun geld hier uitgeven. En verder is 30 procent van de reizigers op de lijnvluchten zakelijk. Dat zijn dus ondernemers en het ondernemersklimaat wordt beter als er hier een luchthaven is."

De vijf aandeelhouders van Groningen Airport Eelde zijn dezelfden die ook de politieke beslissingen over de luchthaven moeten nemen en in 2017 hebben ze besloten om het nog eens 10 jaar aan te zien. Odink maakt zich daarom weinig zorgen over de uitkomst van de verkiezingen van 20 maart. "Politiek is natuurlijk doorlopend veranderlijk, maar ik heb tot nu toe geen andere geluiden gehoord dan dat ze koersvast zijn."

Klik hier om het artikel 'Sluit vliegveld Eelde en doe iets waar het Noorden echt wat aan heeft' te bekijken

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2019 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.