spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Lambert Zwiers, voorman VNO-NCW: 'Groningen Airport Eelde kan Schiphol ontlasten'

Lambert Zwiers, voorman VNO-NCW: 'Groningen Airport Eelde kan Schiphol ontlasten'
Geschreven door DvhN, 23 november   
maandag 26 november 2018

Lambert Zwiers, voorman VNO-NCW: 'Groningen Airport Eelde kan Schiphol ontlasten'


Groningen Airport Eelde moet aansluiting proberen te zoeken bij Schiphol. Dat vindt directeur Lambert Zwiers van VNO-NCW Noord.

Zwiers kan niet verklaren waarom het noordelijke bedrijfsleven onvoldoende gebruik maakt van Groningen Airport Eelde. Het aantal zakenreizigers dat via de Estse luchtvaartmaatschappij Nordica met de lijnvluchten naar Kopenhagen en München vliegt blijft achter bij de verwachtingen. ,,Hoe vlot verlopen de transfers vanaf die luchthavens? Hoeveel extra tijd kost een overstap gemiddeld? Dat soort vragen zou ik graag beantwoord zien.’’

Zwiers heeft geen onderzoek laten verrichten naar de motivatie van noordelijke zakenreizigers. Feit is dat Schiphol een veel grotere hub is dan zowel Kopenhagen als München. Het kan volgens hem daardoor best zijn dat noorderlingen gemiddeld veel sneller via Schiphol op hun eindbestemming komen dan na een overstap in Kopenhagen of München. ,,Dat zou kunnen verklaren waarom ze toch voor Schiphol blijven kiezen.’’

Fantastisch

Evenals Maastricht Aachen Airport hoort Groningen Airport Eelde niet bij de Royal Schiphol Group. Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport zijn dat wel en Eindhoven Airport deels eveneens. ,,Het zou fantastisch zijn als Eelde ook deel gaat uitmaken van de Schiphol Group. Dat zou voor de continuïteit van Groningen Airport Eelde ongelofelijk belangrijk zijn.’’

De Schiphol Group heeft de boot tot nu toe altijd afgehouden. Nu de nationale luchthaven amper nog groeimogelijkheden heeft en de uitbreiding van overloopluchthaven Lelystad Airport waarschijnlijk vertraging oploopt, zou dit volgens Zwiers het ideale moment zijn om weer een toenaderingspoging te wagen. ,,Schiphol en de KLM hebben nooit naar Eelde omgekeken. Eelde heeft het altijd zelf moeten zien te rooien. Nu is het tijd dat daarin verandering komt. Het is van nationaal belang, dat moet het kabinet inzien. Ook al neemt Eelde 2 procent van de passagiers van Schiphol over, dan is dat onwaarschijnlijk veel voor de noordelijke luchthaven. Dan zou de continuïteit van Eelde gewaarborgd zijn.’’

Aderlating

Zwiers vindt het ‘ontzettend jammer’ dat Nordica niet in staat is gebleken de lijndiensten van Eelde naar Kopenhagen en München rendabel te exploiteren. ,,Een luchthaven maakt deel uit van de noordelijke infrastructuur. Voor instellingen als het Groninger Museum, de TT en Eurosonic, om enkele voorbeelden te noemen, speelt Groningen Airport Eelde een belangrijke rol. Als je die niet langer kunt handhaven, dan betekent dat een enorme aderlating. Die luchthaven krijg je ook nooit meer terug.’’

Het Noorden moet volgens Zwiers daarom ‘alles uit de kast halen’ om Groningen Airport Eelde te behouden. ,,VNO-NCW wil hier zeker een rol in spelen. Daar gaan we voor knokken. Dat is het meer dan waard.’’


Commentaar van Philippe Boucher

Lambert Zwiers heeft al eerder blijk gegeven geen verstand te hebben van luchtvaart.

Het zakenleven maakt geen gebruik van Nordica om de doodeenvoudige reden dat die maatschappij het afgelopen jaar 40 vluchten heeft gecanceld en er ook nog eens 40 waren met vertragingen van 1,5 tot 4,5 uur. Als je de aansluiting mist voor een verre vlucht via Kopenhagen of München, dan ben je een dag verder voor je door kunt vliegen. De onbetrouwbaarheid van Nordica werd al snel duidelijk en die risico’s wil je niet lopen als je zakelijke afspraken hebt in het verre Oosten of de VS.

Schiphol is nog steeds de betrouwbaarste luchthaven voor intercontinentale bestemmingen.

Verder gooit Zwiers weer een balletje op dat Eelde Schiphol kan ontlasten. Als die mogelijkheid er was geweest had Schiphol dat allang gedaan. In het verleden hebben ze dat al vaker onderzocht. Eelde is daarvoor niet geschikt omdat met het dun bevolkte achterland geen reguliere vluchtuitvoering kan worden opgezet voor reizigers die nu vanaf Schiphol vertrekken. Schiphol wil weliswaar vakantievluchten kwijt, maar die liepen hier nooit. Zie het vertrek van Vueling en Ryanair, die op de meeste gewilde bestemming (Barcelona) vlogen maar onvoldoende tickets verkochten.

Je vraagt je af hoeveel miljoenen er nog moeten worden weggooid voordat bestuurders accepteren dat Eelde helpen, trekken is aan een dood paard.

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2018 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.