spacer
header
Home
Welkom
Zoekindex
Actueel nieuws
Berichten en opinies
Nieuwsbrief artikelen
Standpunten
Kennisdomein
Belangrijke procedures
Vereniging VOLE
Luchthaven Eelde
Contact met VOLE
Klachtenbehandeling
Downloads
Cartoons
Links
Zoeken
 
Home arrow Berichten en opinies arrow Hoe verdient Ryanair aan tickets van 10 euro?

Hoe verdient Ryanair aan tickets van 10 euro?
Geschreven door Elisabeth Brugman, Leeuwarder Courant overgenomen door DvhN, 27 januari 2017   
zondag 29 januari 2017

Hoe verdient Ryanair aan tickets van
10 euro?

plaatje Ryanair.jpg

 foto Shutterstock

        

Vliegmaatschappij Ryanair biedt al vanaf 8,99 euro vluchten aan naar steden in Europa. En toch maakt de maatschappij flinke winst. Hoe kan dat?

Luchtvaartdeskundige Philippe Boucher legt uit hoe Ryanair via allemaal omweggetjes winst maakt met zijn lage tarieven. Want als het bedrijf aan enkel een tientje voor een vliegticket moet verdienen, zou het snel failliet zijn. De kwaliteit lijdt niet onder de stuntprijzen, ongelukken heeft Ryanair nog nooit gehad.

Slim onderhandelen


Hoe krijgt de vliegmaatschappij dat voor elkaar? Slim onderhandelen is een van de belangrijkste succesfactoren, zegt Boucher. "Het zijn heel harde onderhandelaars. En Ryanair is ontzettend handig in het zo efficiënt mogelijk werken." Volgens Boucher haalt Ryanair een kwart van zijn inkomsten uit diensten die losstaan van vlieggerelateerde services. Doordat bijvoorbeeld miljoenen mensen ‘aan de lopende band’ de website bezoeken, zijn er forse inkomsten uit online reclame.

Macht

Omdat Ryanair veel passagiers vervoert, is de maatschappij zeer gewild bij iedere luchthaven, vertelt Boucher. „Reizigers parkeren hun auto en nemen nog een bakje koffie.” Dat brengt allemaal extra economische activiteiten met zich mee op een vliegveld.

"Ryanair weet dat natuurlijk donders goed, dus wil het bedrijf daar iets voor terugzien.” De prijsstunter eist bijvoorbeeld subsidies of lage landingstarieven. "Ze zijn zo groot en machtig dat ze veel naar hun hand kunnen zetten." Dit is een gangbare praktijk bij budgetvliegmaatschappijen.

Vliegveld Eelde verleende drie jaar lang subsidies aan Ryanair. Langer dan drie jaar is verboden. Toen de termijn in 2015 verstreek, vertrok Ryanair prompt.

Eelde

Vanuit het dunbevolkte Noorden vertrekken de vliegtuigen vaak maar halfgevuld, de subsidies compenseren de lege stoelen. Vanwege dit verschijnsel is Boucher er vrijwel zeker van dat Eelde op termijn verdwijnt als vliegveld voor vakantiegangers. Hij voorspelt dat dit gebeurt wanneer het vliegveld in Lelystad in 2018/2019 aanzienlijk is uitgebreid.

Afgelopen jaar had Ryanair een gemiddelde bezettingsgraad van 94 procent. De bezettingsgraad op Eelde zat rond de 55 procent. "Ryanair is goedkoop, maar ze willen hun vliegtuig wel helemaal vol hebben. Hoe voller, hoe beter."

Dynamische prijzen

Om dit doel te bereiken, maakt het bedrijf gebruik van dynamische prijzen. Dit betekent dat de prijs van een ticket afhankelijk is van de situatie waarin wordt geboekt. Dus niet elk ticket is per definitie 8 euro. "Tickets zijn vaak duurder in de middag, omdat dan de meeste zakentripjes worden geboekt. De prijs maakt voor deze doelgroep niet veel uit, want het bedrijf betaalt", licht Boucher toe.

Bovendien loopt de prijs op vanaf ongeveer vijf weken voor de datum van vertrek, vervolgt hij. Verder verschilt de prijs per reisbureau.

Cookies hebben ook invloed op de prijs. Hoe vaker een vlucht op internet gezocht wordt, des te meer euro’s die zal kosten. Af en toe cookies verwijderen, is daarom best slim.

kadertekst artikel Ryanair.jpg

 

Klik hier om terug te keren

 

 

 

 

 

 

 

 
< Vorige   Volgende >

spacer
© 2017 VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde)
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.